Nytt år, nya möjligheter och nya utmaningar! Det är något speciellt med nytt år och jag är så peppad på vad 2017 har att erbjuda. 2016 var för mig ett fantastiskt år och jag nådde mål jag i början av året inte trodde var möjligt. Jag är övertygad om att 2017 kommer bli minst lika bra som 2016 och jag ser verkligen fram emot det nya året.

För mig har 2016 handlat om hälsa och välmående. Har haft några tuffa år bakom mig med utbrändhet och depression men nu har jag hittat tillbaka till mig själv igen och det känns helt fantastiskt. En bit in i 2016 lade jag om min kost och drog ner på kolhydrater och socker. Det har gått lite upp och ner men jag har ätit betydligt hälsosammare än tidigare år. Jag känner mig både piggare och gladare på lågkolhydratskost och jag har hittat den kosthållning jag mår bäst utav. Förutom att jag känner mig piggare så märker jag också stor skillnad på min mage, har alltid haft problem med uppsvälld och öm mage men med mindre kolhydrater och socker mår magen så mycket bättre. Jag äter ingen strikt lågkolhydratskost, har heller inga förbud men jag märker stor skillnad både fysiskt och psykiskt när jag gör avsteg och försöker därför göra smarta val som gör mig gott.

Chiapudding med ljumna hallon är en bra start på dagen & fröknäcke med avokado, flingsalt och chiliflakes är bara så gott.

Jag skriver listor över både långsiktiga och kortsiktiga mål, stora som små grejer. Jag gör en årslista på vad jag vill uppnå under det kommande året men jag skriver dessutom dagliga listor i mobilen över saker jag vill, bör och måste göra, allt från köpa mjölk till betala räkningar eller byta sängkläder. Dessa dagslistor har blivit ett måste för mig. Jag är nämligen expert på att lägga onödig energi på att tänka, vrida och vända på saker. När jag skrivit ner tankarna kan jag släppa det och stressen över alla vardagsbestyr minskar. Att strukturera upp saker med hjälp av dessa listor hjälper mig oerhört i min vardag och det är en härlig känsla att få checka av punkter på listorna.

Fem saker i matväg jag förknippar extra mycket med 2016 är nog avokado, ingefärsshot, chili, koriander och sötpotatis.

Avokado går att göra så mycket gott med, funkar lika bra till frukost, lunch eller middag, mättar bra och innehåller nyttiga fetter. En av favoriterna är denna avokadosallad med chili, koriander, persilja, schalottenlök, tabasco och lime. Guacamole är också en favorit.

Varje morgon startar jag med en ingefärsshot och det känns så renande, uppfriskande och hälsosamt. I slutet av året tillsatte jag gurkmeja i shoten för en extra boost. Har även fått tips om att tillföra chili så det ska jag absolut testa. Tänk att så mycket nyttigheter ryms i ett så litet glas. Ingefärsshoten motverkar även sötsug.

Jag har vågat använda mer chili i matlagning. Från att tyckt chili är alldeles för starkt älskar jag det idag och använder det ofta. Likaså koriander. Har aldrig tyckt om koriander men idag använder jag det gärna i tex sallader, röror, guacamole och till fisk.

Sötpotatis går att göra mycket gott med och bland annat har jag gjort bakad sötpotatis med chèvrekräm, rostad sötpotatis med riven halloumi, sötpotatispommes och hasselbackspotatis. Även om sötpotatis kanske inte räknas som ett ”godkänt” livsmedel i lågkolhydratskost så är det för mig ett bättre alternativ än vanlig potatis då min mage inte påverkas negativt av det.

Ingefärsshot med gurkmeja 

100 g färsk ingefära

5 dl vatten

1 tsk gurkmeja (malen)

saften från 1 citron

 

Gör så här

Skölj ingefäran noga eller skala den och riv den grovt i ett rivjärn.

Lägg ingefärssrivet och gurkmeja i en kastrull tillsammans med vattnet och låt sjuda i 20 minuter.

Sila av och låt svalna till rumstemperatur.

Pressa saften ur citronen och rör ner den i ingefärsvätskan.

Förvara i kylen.

Smoothie och juicer av olika slag kommer alltid vara en favorit. Barnen älskar smoothies och hjälper gärna till. Använd yoghurt, kokosmjölk, mandelmjölk eller vatten som bas och blanda i frukt, bär eller grönsaker, det man tycker om helt enkelt. Ingefära är väldigt gott som smaksättning och en favorit är denna läskande och alkoholfria Strawberry daiquiri med ingefära.

När det kommer till sötsaker har jag bakat betydligt mindre detta år. Eftersom jag dragit ner på sockret rejält har det istället bakats med dadlar och nötter. Har gjort rawbollar av olika slag, rawkladdkaka och sockerfria snickers. Det går att baka otroligt mycket gott utan socker. Med grädde som bas kan du göra en krämig mascarponekräm eller varför inte en god chokladmousse.

Zoodles är en annan favorit och med min spiralizer går det både snabbt och enkelt att göra. Ska du investera i en köksmaskin så rekommenderar jag verkligen en spiralizer, jag använder den väldigt ofta. Antingen kokar jag zucchinin i lättsaltat vatten eller fräser i vitlök och chili. Gott till köttfärsås, tomatsås, fisk, kyckling och kött. Passar till allt.

Nyttiga snacks! Självklart hakade jag på trenden grönkålschips, krispiga och goda chips som jag smaksatte med himalayasalt. Testade också att rosta kikärtor smaksatta med chilipulver och paprika. Edamamebönor älskar hela familjen och vi har det ofta som tillbehör. Nötter har vi alltid hemma och barnen älskar pistagenötter. Kokosolja använder jag flitigt och jag har en burk både på jobbet och hemma, gott med en sked i teet.

Maten i sig har inte varit någon större skillnad än vanligt, istället har jag lagt energi på att testa nya tillbehör. Har försökt laga så mycket mat som möjligt från grunden. Gjort en del storkok och fryst in för att underlätta vardagen och det har varit väldigt skönt att slippa laga mat varje dag. Barnen har vågat testat nya saker, vissa maträtter visade sig bli nya favoriter och andra ratades helt. Vi har ätit en del fisk och det är något jag vill införa ännu mer av. Fiskfavoriten är torskrygg i krämig sås med gräslök, persilja, coctailtomater och dijonsenap.

Jag kan posta hur mycket bilder som helst men jag nöjer mig nog här. Kortfattat har mitt år inneburit mindre kolhydrater, mindre socker, mer energi och ett gladare och lyckligare jag! 2017 då? Vad vill jag uppnå och vad har jag hittills skrivit upp på min lista?

– sockerfri i 100 dagar (till att börja med). Jag mår så mycket bättre utan socker, både psykiskt och fysiskt. Utan socker får jag ett jämnare humör och mer energi.

– äta den mat som jag mår bäst av och det är lågkolhydratskost. Känner mig både piggare och gladare när jag håller mig till den kosten.

– bli mer aktiv, mer yoga, mer promenader, mer träning.

– springa ett lopp (känns jätteläskigt)

– laga mer vegetarisk mat

– gå på någon rolig kurs

– äta hummer, jag har aldrig ätit hummer!!! Men på nyårsafton provade jag ostron för första gången.

– åka till ett vattenland med barnen. Dom älskar att bada.

– bli bättre på att lägga mig i tid så jag får dom timmar sömn jag behöver.

 

Det var några av mina mål inför 2017. Har du satt upp några mål?




8 Comments

  1. Så härliga bilder ♡ Är så glad över att ha dig som inspiratör för ett hälsosammare år!! PUSS

Write A Comment