Chiapudding

Chiapudding med kokosmjölk

chiapuddingchiapudding

Chiapudding med kokosmjölk

Vissa saker blir en trend även i matväg och på tapeten just nu är Chiapudding. Chiafröt kommer ursprungligen från Mexico och är rikt på Omega-3, fiber och protein. Jag läste att två teskedar chiafrön innehåller mer kalk än två glas mjölk, mer omega-3 än en laxfilé och 30% mer antioxidanter än blåbär. Jag blev så nyfiken på detta lilla frö som ska vara supernyttigt och var tvungen att testa.

Chiapudding 1-2 portioner

1,5 dl kokosmjölk, Extra Creamy Santa Maria

0,5 dl chiafrön

1 krm vaniljpulver

1 nypa salt

Gör så här

Blanda alla ingredienser i en burk och rör om.

Sätt på ett lock och låt stå i kylen över natten.

Servera med frukt, bär, nötter, kokos och frön.

chiapudding

Hur smakade det då?

Det finns flera olika sätt att blanda sin chiapudding på och jag valde att blanda med kokosmjölk. Det var gott, inget märkvärdigt påminner lite om mannagrynsgröt men med lite mer tuggmotstånd. Kommer jag göra det igen? Ja, jag höll mig mätt länge och är det så nyttigt och hälsosamt som det skrivs så är det verkligen toppen som frukost eller mellisalternativ och man kan även blanda ner fröna i vanlig gröt eller smoothies för att få i sig alla nyttigheter. Gör man puddingen i små burkar med lock kan man enkelt ta med sig sin chiapudding till jobbet och äta som mellanmål.

 

3 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.