• Müsli & granola

    SOCKERFRI GRANOLA I STEKPANNA

    Att göra granola i stekpannan går supersnabbt och blir jättegott. Här kan du blanda i lite alla möjliga nötter och frön, det du har hemma helt enkelt. Jag hade hasselnötter, mandlar, pumpafrön, solroskärnor och riven kokos. Jag smaksatte granolan med kanel. Börja med att hacka nötterna något. Rosta nötter, frön och kokos i en torr stekpanna. När allt börjar få lite färg pudrar du över kanel och blandar i lite kokosolja. Rosta ytterligare några minuter. Låt granolan svalna och förvara sen i en burk med lock.

  • Förrätter & småplock,  Sallad & grönsaker

    BACONINLINDAD SPARRIS

    BACONINLINDAD SPARRIS

    Det här är nog ett av dom godaste tillbehören som finns, grön sparris inlindad i bacon. Godast blir det på grillen men det går självklart att göra i stekpannan också. Bryt av nedre delen av sparrisen, ta 2-3 stycken och linda bacon runt om. Lägg på grillen och grilla några minuter per sida.

  • Bulgur/Couscous/Quinoa/Ris,  Sallad & grönsaker

    BULGURSALLAD MED FRÄSTA GRÖNSAKER

    En enkel och mättande bulgursallad med frästa grönsaker. Antingen serverar man den som tillbehör till tex en köttbit eller kycklingfilé eller så äter man den som en huvudrätt. Väldigt gott att toppa med fetaost och avokado.

    Koka bulgur enligt instruktionen på förpackningen. Skiva paprika, zucchini, lök och purjolök, stek i olivolja. Salta och peppra. Även vitlök är gott att pressa i. Blanda bulgurn med de frästa grönsakerna och toppa med persilja och lite pressad citron.

  • Sockerfritt

    PROTEINBOLLAR MED SMAK AV CHOKLAD

    Testade att göra chokladbollar med Proteinpudding som grund, absolut godkänt. Barnen önskade lite mer chokladsmak så nästa gång tar jag lite mer kakao. Jag blandade bara i på måfå så har inga exakta mått. Först blandade jag 1 stor näve hasselnötter till mjöl i mixern. Sen hade jag i en näve havregryn och mixade lite till. Slängde i 3 urkärnade dadlar, 1-2 msk kakao, ca 1 tsk torkat kaffepulver och en förpackning proteinpudding med smak av choklad. Blandade allt i mixern tills jag fick en formbar smet. Formade små bollar och rullade i riven kokos. Förvara proteinbollarna i kylen.

  • Pasta

    TORTELLINI MED PESTO

    Hejsan!

    Vissa vardagskvällar är stressigare än andra och då är det perfekt att ha färskpasta och pesto i kylen. Maten klar på under 10 minuter. Jag tycker det är väldigt gott med rostade pinjenötter till pasta men har man inte det hemma går det alldeles utmärkt att rosta pumpakärnor istället. Pumpakärnorna får en väldigt god och nötig smak. Rosta bara kärnorna i en torr stekpanna i några minuter. Till pastan hade vi även körsbärstomater, babyspenat och balsamico. Har du mozzarella eller fetaost hemma är det väldigt gott till också.

  • Förrätter & småplock

    SMÅPLOCK – MAN TAGER VAD MAN HAVER

    Hej hej.

    Renovering av hallen fortsätter och i helgen har vi fått mycket gjort. Golvet är rivet, vi har fått upp alla gipsplattor på väggar och tak, Vi har spacklat och slipat så det mesta grundarbetet är klart. Behöver spackla på vissa ställen igen och sen är det måla och lägga golv. Tiden går så otroligt fort när man är uppe i det och helt plötsligt var det middagstid. Hade inte planerat något för middag igår och hade inte någon komplett måltid hemma så det fick bli en man-tager-vad-man-haver-middag. Rotade lite i frysen och hittade en hamburgare, en panerad fiksfrilett, två hamburgerbröd, en påse majskolvar och vitlöksbröd. I kylen hade jag en sötpotatis, 1/2 honungsmelon, oliver, en nektarin, en öppnad fetaost och en liten bit brie.

    Babyspenat med skivad nektarin, smulad fetaost, balsamico och hackade rostade hasselnötter.

    Sötpotatisen skivade jag i stavar, på med lite olivolja och salt och in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Det blev en burgare utav den frysta fiskfriletten, lite grönsaker och en klick remouladsås. Den andra burgaren är en klassisk burgare med cheddarost och hamburgerdressing. Det blev middag även denna kväll och ingen dålig heller. Nästan så det kan vara godare med hopplock. Önskar dig en härlig eftermiddag.

  • Vegetariskt

    GLASNUDLAR MED VITKÅL, INGEFÄRA, LIME & JORDNÖTTER

    Hej hej.

    Varje gång jag går in på bloggen Foodjunkie hittar jag något jag vill testa och idag hade Edita lagt ut detta recept på glasnudlar med spetskål, ingefära, lime och jordnötter. Hur gott lät inte det? Jo det ska jag berätta, det var sååå gott. I orginalreceptet skulle det vara spetskål men det fanns ingen i butik så jag körde på vanlig vitkål istället. Jag tror faktisk även barnen skulle kunna uppskatta denna lättlagade rätt men då skulle jag hoppa över chiliflakes och ev lägga till kyckling.

    DU BEHÖVER

    (CA 2-3 PORTIONER)

    Spetskål eller vitkål, 1/2-1 hel beroende på storlek

    100 g glasnudlar

    3 msk sesamfrön

    1 tsk chiliflakes

    ca 5 msk soya

    Ca 2-3 msk riven ingefära

    Olivolja eller kokosolja att steka i

    En näve jordnötter

    1/2 lime

    Färsk koriander

    GÖR SÅ HÄR

    Koka upp saltat vatten och lägg i glasnudlarna i ca 3-5 minuter. Häll bort vattnet.

    Strimla vitkålen och stek med sesamfrön, chiliflakes, soya och riven färsk ingefära. Stek i ca 4 minuter eller tills vitkålen mjuknat något.

    Blanda i glasnudlar.

    Servera med hackade jordnötter, pressad lime och koriander.


  • Sallad & grönsaker,  Vegetariskt

    ROSTAD SÖTPOTATIS MED MANDLAR, FETAOST OCH SPENAT

    ROSTAD SÖTPOTATIS MED MANDLAR, FETAOST OCH SPENAT

    Sötpotatis är verkligen något jag kan få sug efter, det är så himlans gott. Äter vi ute och det finns sötpotatispommes på menyn väljer jag det alla gånger före vanliga pommes. Här är tips på ett riktigt gott tillbehör, rostad sötpotatis med rostade mandlar, ljummen fetaost och babyspenat. Vi åt detta till middag igår och till hade vi en hel grillad kyckling. Enkelt och gott.

    DU BEHÖVER

    Sötpotatis

    Mandlar

    Olivolja

    Salt & svartpeppar

    Honung

    Fetaost

    Babyspenat.

    GÖR SÅ HÄR

    Sätt ugnen på 200 grader.

    Skala och skär sötpotatisen i kuber.

    Fördela ut potatisen på en plåt, ringla över rikligt med olivolja och blanda runt. Salta och peppra.

    Hacka mandel och blanda ner med potatisen.

    Ringla över lite honung.

    Skjutsa in i ugnen i ca 20 minuter tills sötpotatisen mjuknat men fortfarande har lite tuggmotstånd (känn med en sticka).

    Ta ut plåten och blanda i färsk spenat och smula över fetaost. Tillaga i ugnen i ytterligare ca 2-3 minuter. Föredrar du spenaten färsk blandar du i den efter istället.