Chiapudding

Chiapudding med ingefära & gurkmeja

chiapudding med ingefära & gurkmeja

Chiapudding med ingefära & gurkmeja

Chiafrön innehåller bland annat proteiner, mineraler och kalcium. Chiafrön innehåller även mycket omega-3 syror och är dessutom rika på antioxidanter – ett riktigt superfrö med andra ord. Denna chiapudding har jag smaksatt med ingefära och gurkmeja och toppat med mango, blåbär, kokos och superbäret mullbär som är rikt på c-vitamin och järn. Mullbär är lite sega i konsistensen och söta i smaken.

 

Chiapudding med ingefära & gurkmeja – 1 port

1 dl mandelmjölk (eller annan mjölk)

2 msk chiafrön

1 krm ingefära

1 krm gurkmeja

1 nypa salt

 

Gör så här

Blanda alla ingredienser i en skål.

Låt svälla i några minuter och rör om igen.

Låt stå i kylen över natten eller minst 30 minuter.

Om chiapuddingen känns för tjock kan du röra i lite mer mjölk.

Lägg lite frysta blåbär i botten på ett glas.

Häll chiapuddingen över blåbären och toppa med mango, kokos, blåbär och mullbär.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.