Köttfärs,  LCHF,  Sallad & grönsaker

Fylld rostad paprika med vitlök & chilifräst spenat

rostade paprikor med vitlök och chilifräst spenatrostad paprika med vitlök och chilifräst spenatrostad paprika med vitlök och chilifräst spenat

Paprikor går att fylla med allt möjligt gott och här har jag gjort två olika varianter. Den ena med köttfärsås och mozzarella och den andra med vitlök och chilifräst spenat, toppad med mozzarella och rostade pinjenötter. Hur gott låter inte det! Först halverar jag paprikorna, penslar dem med lite olja och rostar dem på en plåt i ugnen på 250 grader i ca 20 minuter eller tills dem börjar få lite färg. Ta ut paprikorna och sänk värmen något. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs hackad vitlök och chili, släng i babyspenat, salta och peppra. Tänk på att spenat krymper väldigt mycket så det som ser mycket ut färskt blir väldigt lite när det hettas upp. Fyll paprikorna med spenaten, toppa med mozzarella och skjutsa in i ugnen igen tills osten börjar smälta. Strö sist över rostade pinjenötter.

rostad paprika med vitlök och chilifräst spenatköttfärssås med baconfylld paprika med köttfärs och mozzarella

Köttfärsfylld paprika gör du på samma sätt och i min köttfärsås hade jag i bacon och morötter. Recept hittar du HÄR. Vill man ha det mer matigt kan man blanda ner ris i köttfärssåsen. Du kan också byta ut mozzarellan mot fetaost om du föredrar det. Det går självklart lika bra att använda vanlig paprika istället för snackspaprika och då delar du antingen paprikan på mitten eller skär av toppen innan du rostar den.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.