kitchenstories, LCHF, Sallad & grönsaker

Grillat och gott tillbehör

augusti 23, 2016

grillad kycklinginnanlårTomat och löksalladgrillad kycklinginnanlår

Grillat och gott tillbehör

Nu blev det sommar igen så än är inte grillsäsongen över så jag tänkte tipsa om ett gott tillbehör till grillat. Tomat och löksallad! Detta enkla tillbehör är jag uppväxt med och det serverades ofta till en köttbit och potatisgratäng på helgen så för mig är den lite festlig. Skiva tomat i mindre bitar, hacka en röd eller gul lök fint, salta, peppra och ringla över olivolja och vitvinsvinäger efter smak. Blanda väl och låt stå i kylen och dra till sig en stund.
grillad bacongrillad kycklinginnanlårtomat och löksallad

kitchenstories, LCHF, Yoghurt & gröt

Rysk yoghurt med hallon

augusti 17, 2016

rysk yoghurt och te med kokosolja, lchf lowcarbrysk yoghurt och te med kokosolja, lchf lowcarb

Rysk yoghurt med hallon

Mitt favoritmål är frukost men så har det inte alltid varit. När jag var yngre hade jag väldigt svårt för att äta på morgonen och hoppade ofta över frukosten. Det resulterade i koncentrationssvårigheter, hunger och småätande. Idag prioriterar jag alltid extra tid för frukost. Däremot har jag lite svårt för mäktig mat på morgonen som omelett och äggröra, jag vill ha fräsch frukost som smoothies, chiapudding, yoghurt eller fröknäcke med pålägg. Fet yoghurt äter jag oftast och min favorit är rysk yoghurt med 17% fetthalt, den är väldigt krämig och mild i smaken. Idag toppade jag yoghurten med mosade hallon och rostade kokoschips. Oftsast dricker jag kaffe till frukost men ibland byter jag ut kaffet mot en kopp te med kokosolja i. Hälsosamt fett som mättar. Kokosolja funkar också utmärkt att steka i och även att smörja in huden med eller använda som hårinpackning.

kokosolja, lchf lowcarb

kitchenstories, LCHF

Lchf – vad äter man istället för pasta, ris och potatis?

augusti 15, 2016

vitlöksfräst broccoli med chilimarinerad fetaostTomat och mozzarellasallad med avokadovitlök och chilifräst zucchinipasta med lax

Lchf – vad äter man istället för pasta, ris och potatis?

När man lägger om kosten och börjar med lchf kan det kännas lite knepigt till en början. Vad äter man istället för pasta, ris och potatis??!! Men vet du, det är inte speciellt svårt eller knepigt utan det finns hur mycket gott som helst att ersätta kolhydraterna med.

Zoodles är perfekt istället för pasta och går att tillaga på flera olika sätt. Du strimlar zucchini och antingen kokar du den i lättsaltat vatten eller så fräser du den i smör. Jag brukar fräsa den med chili och vitlök. Blomkål är en grönsak man kan göra massa gott med, rosta i ugnen, koka i lättsaltat vatten och istället för potatismos kan du göra blomkålsmos eller blomkålspuré, supergott till köttbullar, gräddsås och lingon. Riven blomkål är ett perfekt alternativ istället för ris. Du kokar blomkålsrivet i lättsaltat vatten i någon minut och häller sen av vattnet. Du kan också byta ut saltet mot buljong för mer smak.

Grönsaker som zucchini, lök och paprika är väldigt gott att fräsa i smör och passar till det mesta. Broccoli är gott både kokt, fräst och i mos. Jag brukar fräsa lättkokt broccoli i vitlök och chili och toppa med solroskärnor, väldigt gott och fräscht. Ljummen grönsallad med avokado, sparris, broccoli, sockerärtor och spenat är också jättegott. Sallader av olika slag passar till allt, ringla över lite olivolja och smaksätt med tex örtsalt. Blanda ner ost i salladen för extra smak och mättnad. Mozzarella, fetaost och chévre är mina ostfavoriter och finns alltid i kylen.

pannbiffar med gräddsås och ljumna grönsaker, LCHFBlomkålsris med pesto och citron, lchfljummen grönsallad med avokado, broccoli, babyspenat, broccoli, sockerärtor, sparris och citrongrönsallad med selleri och ärtskottköttbullar