Kyckling är uppskattat hemma hos oss och det går så snabbt att tillaga också. Brukar lägga fram frysta kycklinginnerfileér kvällen innan så dom hinner tina. Smaksätter kycklingen med lite olika kryddor och steker i smör eller olja.

Denna gång blev det blandsallad, tomater, vit quinoa, stekt halloumi, oliver och rostade pinjenötter till kycklingen. Enkel och snabblagad vardagsmat. Vill man ha lite smak på quinoan kan man antingen ha i lite buljong i kokvattnet eller blanda ihop en vinägrett och ringla över salladen.

Jag har gjort denna lågkolhydratslasagne tidigare och var helt lyrisk över resultatet. Lasagneplattorna är gjorda på philadelphiaost, ägg, fiberhusk och salt. Kanske låter lite mysko men det smakar väldigt likt en vanlig lasagne. Recept kommer från 56kilo.se.

Denna gång lyckades jag få lasagneplattorna riktigt tunna och fina och ju tunnare dom är desto bättre blir det slutliga resultatet. Det går även bra att göra dubbel sats lasagneplattor och förvara i frysen så är det ett moment mindre nästa gång. Recept på lasagneplattorna hittar du HÄR.

 

LCHF – LASAGNE

I köttfärsåssen till lasagnen hade jag 500 g nötfärs, 1 gul lök, några vitlöksklyftor, grillkrydda, salt, svartpeppar, Pasta Rossa från Santa Maria, torkad timjan, tomatpuré, oxfond, krossade tomater från Mutti och en burk konserverade champinjoner som jag hackat fint.

Smörja en ugnsform med smör och varva lasagneplattor, köttfärs och ostsås. Avsluta med ostsås och toppa med gratängost. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter eller tills osten fått en gyllene färg.

OSTSÅS

2 dl cremefraiche

1 dl grädde

100 g riven gräddost

salt & vitpeppar

 

GÖR SÅ HÄR

Koka upp grädde och cremefraiche.

Dra kastrullen från plattan och rör ner riven gräddost.

Smaka av med salt och vitpeppar.

I helgen grillade vi kycklingfilé, man får passa på så länge vädret tillåter. Grillat är ju så gott. Kycklingen skivade vi upp i tunna skivor. Så mycket trevligare än att servera en hel kycklingenfilé tycker jag. Något vi alltid har hemma är mozzarella och tomater, så smidigt och gott tillbehör. Även perfekt snabblunch. Edamamebönor har vi också alltid en påse av i frysen. Servera dom ljumna med massa flingsalt.

Den kyckling som blev över åt vi till middag igår. Plockade ihop lite smått och gott av det som fanns hemma så fick alla komponera sin egna kycklingsallad.